تأکید امام خمینی(ره) به پذیرش جنبه‌های مثبت تمدن بشری ازبرای پیشرفت و استقلال

به گفته خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس کنفرانس میان‌المللی امام خمینی(ره) باحضور هیئت دانشگاه مذاهب اسلامی متشکل از حجت‌الاسلام مختاری ریاست دانشگاه، زرهانی و رئیسیان اعضای هئیت امنای دانشگاه و جهانگیری مدیرکل میان‌الملل دانشگاه مذاهب اسلامی درون کشمیر هند برگزار شد.

مختاری درون این کنفرانس میان‌المللی به عنوان سخنران اصلی با اشاره به این که ما حضرت امام(ره) را به دو معنا احیاگر دین می‌دانیم، بیان داشت: ایشان دین را به صورتی بیان کردند که پاسخگوی نیازهای وقت و زنده کننده احساس هویت دینی درون افراد و مسلمین هست و افراد از دینداری خود با این تفسیر و تعریفی که امام از دین دارند، احساس غرور می‌کنند.

وی افزود: امام به هر دو معنا احیاگر فکر دینی هست چون بقا و ماندگاری دین به این هست که به هر سؤالی که متعلق به آن وقت بتواند جواب دهد و امام بزرگترین احیاگر دین درون میان مسلمانان معاصر هست.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره)، اسلام و دین خدا را مبنای بزرگترین حرکت سیاسی و اجتماعی وقت قرار دادند و این را همه می دانند که انقلاب اسلامی بزرگترین حرکت سیاسی و اجتماعی روزگار ماست. ثانیاً بینش دینی امام درمورد اسلام عمیق‌ترین، اصیل‌ترین و عالمانه‌ترین برداشت اسلامی هست لذا امام عالمی بزرگ، فقیهی برجسته و فیلسوفی بزرگوار و عارفی بی‌مانند و درون عین حال یکی از آگاه ترین رجال سیاسی بودند که شخصاً درون به روز ترین مسائل سیاسی و اجتماعی حضور و دخالت داشته هست.

مختاری درون قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امام(ره) درون همه آموزش‌هایش سلطه فرهنگی و فکری غرب را نفی می‌کردند و درون عین حال مردم را دعوت به ارتجاع و بازگشت به عقب دعوت نمی‌کردند، گفت: ایشان درون عین حال پذیرش وجوه و جنبه‌های مثبت تمدن بشری مثل علم و تخصص و تکنولوژی را به عنوان شرط پیشرفت و استقلال مورد تأکید قرار می‌دادند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) از سمت دیگر بر اسلام به عنوان دینی که پاسخگوی نیازهای وقت هست تأکید می‌کردند و وقت و مکان را دو عنصر انتخاب کننده درون اجتهاد می‌دانستند و خود ایشان هم درون مسائل فقهی و استنباطی وقت و مکان را درون استنباط حکم شرعی و صدور فتوا دخالت می‌دادند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درون ادامه امام را منادی وحدت امت اسلامی درون روزگار معاصر عنوان کرد و بیان داشت: ایشان از همان ابتدای نهضت بحث وحدت میان مسلمانان را مطرح کردند و این انسجام و یکپارچگی را شرط نصرت و پیروزی مسلمانان عنوان کردند و به آن اعتقاد و ایمان داشتند.

مختاری اظهار داشت: امام همواره بر این مطلب تأکید داشتند که مسلمانان از همه مذاهب باید درون برابر مستکبران قیام کنند و بر وجوه مشترک میان مسلمانان تأکید کنند. امام راحل بر توکل به خدا و اعتماد به مردم درون همه امور سفارش می‌کردند و همین سبب جاذبه امام درون میان ملت ایران و همه مسلمانان شد به چه دلیل که خدا و مردم می‌تواند پشتوانه محکمی ازبرای بقای انقلاب و نظام باشد.

به گفته خبرگزاری فارس؛ کنفرانس میان‌المللی امام خمینی(ره) باحضور هیئت دانشگاه مذاهب اسلامی متشکل از حجج اسلام مختاری ریاست دانشگاه، زرهانی و رئیسیان اعضای هئیت امنای دانشگاه و جهانگیری مدیرکل میان‌الملل دانشگاه مذاهب اسلامی درون کشمیر هند برگزار شد.

درون ادامه این نشست حجت‌الاسلام غلامرضا رئیسیان؛ عضو هئیت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) یکی از ابعاد شخصیت ایشان را پس اخلاقی و عرفانی آن بزرگوار عنوان کرد و گفت: این شخصیت مرهون ارتباط وسیق ایشان با خداوند متعال هست و مهمترین ارتباط با خداوند درون نماز متجلی هست و درون میان نمازها، نماز شب دارای اهمیت ویژه‌ای هست که حضرت امام بسیار مراقب این جنبه بودند.

وی افزود: پس دیگر شخصیت ایشان ارتباط وسیق با اهل بیت(ع) بود به نحوی که درون دوران تبعیدشان هرروز صبح به زیارت حضرت امیر(ع) مشرف می‌شدند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) درون عین این که عارف بودند سیاستمدار هم بودند و نشان داند که می‌شود هر دو را داشت کما این که اهل بیت(ع) درون عین که درون قله عرفان بودند، سیاست‌مداران بندگان خدا بودند.

رئیسیان بااشاره به این که معنای اصلی و واقعی کلمه سیاست، تدبیر امور هست، گفت: اهل بیت(ع) امور بندگان خداوند را درون جهت‌های مختلف تدبیر می‌کردند و زمینه‌سازی تربیت آنان را فراهم می‌کردند. خروجی و نتیجه این شخصیت عرفانی، زهد واقعی بود که درون امام راحل متجلی بوده و ایشان زاهد واقعی بودند. معنای زهد، داشتن روح بلند و نتیجه‌اش عدم تعلق به امور دنیوی بوده هست.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درون قسمت دیگری از سخنان خود به سه توصیه اخلاقی از امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: یکی خطاب به جوانان که تا جوان هستید و اراده قوی دارید، می‌توانید با این اراده قوی، رذائل اخلاق را از خودتان دور کنید. توصیه دوم به همه افرادی که درون معرض قبول پست و مسئولیت هستند، حضرت امام توصیه کردند قبل از قبول مسئولیت خودسازی کنید که شما را از مسیر عبودیت دور نکند.

عضو هئیت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: یکی از وسوسه‌های شیطان دشوار جلوه دادن خودسازی و ترک گناه هست و این سبب سست شدن اراده و عزم درون ترک گناه می‌شود، لذا مسیر حل حضرت امام این بود که هر روز انسان تصمیم بر ترک گناه بگیرد و به فردا واگذار نکند.

رئیسیان درون آخر سه منبع با اهمیت درون زمینه مسائل اخلاقی و عرفانی از حضرت امام با عنوان مصباح الهدایه، چهل حدیث و پرواز درون ملکوت به حظار معرفی کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *