درون مایه «طلسم» عشق هست نه وحشت/ یک پیشنهاد ازبرای آینده

به گفته خبرگزاری فارس؛ کلیپ سینمایی «طلسم» به نویسندگی و کارگردانی داریوش فرهنگ با حمایت و همکاری کلیپ‌خانه ملی ایران مرمت و آماده نمایش درون قسمت «کلیپ‌های کلاسیک مرمت شده» جشنواره جهانی کلیپ فجر هست.

«طلسم» درون سال ۶۵ شمسی اکران عمومی شد و توانست درون جشنواره فجر همان سال درون سه رشته بهترین بازیگر نقش دوم مرد، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین نامزد دریافت سیمرغ شود.

داریوش فرهنگ کارگردان «طلسم» با جذاب خواندن دیده شدن دوباره کلیپ های کلاسیک آنهم باکیفیت بالا گفت: این که بانیان جشنواره جهانی کلیپ فجر کلیپ‌های تاثیرگذار و ویژه تاریخ سینمای ایران را با نگاهی تازه عرضه می کنند، جای تشکر دارد.

وی «طلسم» را جزو پیشگامان آثار ایرانی که درون جشنواره های جهانی شرکت کردند دانست و عنوان کرد: این کلیپ درون وقت خودش به این معنی سال ۸۸ میلادی (۶۴-۶۵ شمسی) درون معتبرترین فستیوال‌های جهانی مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که درون فستیوال لندن به عنوان کلیپ منتخب برگزیده شد. خاطرم هست که درون آن فستیوال، یکی از منتقدان معروف مقاله ای درون مورد کلیپ با عنوان «یک کلیپ درخشان از سینمای ایران» منتشر کرد.

به گفته وی، «طلسم» درون قسمت مسابقه فستیوال مسکو هم بود ولی  دیر به جشنواره رسید.

کارگردان کلیپ «رز زرد» مهمترین اتفاق زندگی حرفه ای یک فیلمساز را زنده بودن اثرش پس از سال ها ارزیابی کرد و توضیح داد: این یک اتفاق بزرگ ازبرای یک هنرمند هست که داشته های اثرش آنقدر زیاد باشد که پس از ۳۴ سال هم اکنون جان دارد و جان شیرین خوش هست.

فرهنگ با اشاره به اینکه نخستین کارش درون تلویزیون مجموعه تلویزیونی «افسانه سلطان و شبان» بود که می توانست جریان ساز شود، بیان کرد: متاسفانه به نظر می آید مدیران و مسئولان و کارگزاران فرهنگی ما درون تداوم یک رویه مثبت کوشا نیستند. «افسانه سلطان و شبان» می توانست آغازگر و جریان ساز همه افسانه های شرقی و به خصوص ایرانی شود. من حداقل ۵۰ قصه و افسانه ایرانی می توانم برایتان مثال بزنم که می توانستند شخصیت، هویت و افسانه سازی کنند ولی متاسفانه از جانب مدیران هیچ نوع حمایتی ازبرای این موضوع نشد.

وی با اشاره به جریان‌سازی کلیپ «طلسم» عنوان کرد: این اثر نه به دلیل ظاهر ترسناک و هیجان انگیزش بلکه به دلیل لایه های درونی آن که درمورد عشق و دربند بودن زن هست توانست درون وقت خودش جریان ساز شود؛ آن هم درون روزگاری که نمی شد از عشق درون آثار سینمایی چیزی به زبان آورد.

این نویسنده و کارگردان افزود: شاید این نکته جالب باشد که از وقت ساخت «طلسم» تا به امروز زنان بیشتر از مردان درون مورد این کلیپ با من صحبت کرده و می کنند، چه جوانانی که درون آستانه عبور از ۳۰ سالگی هستند و چه افرادی که ۳۴ سال پیش به تماشای این اثر نشستند. جالب تر اینکه همه می گویند «طلسم» درون وقت اکران ازبرای ما وحشت آفرین بود ولی زمانی پس از چند سال ازبرای دفعه دوم آن را دیدیم لایه دوم آن را که همان عشق هست دریافت کردیم.

به گفته وی، این کلیپ حرکات جذابی از نظر فیلمبرداری و صحنه پردازی دارد و هم اکنون افراد زیادی درون مورد تالار آینه آن صحبت می‌کنند.

فرهنگ با تاکید بر فیلمبرداری درخشان کلیپ «طلسم» توسط علیرضا زرین دست گفت: پرویز پورحسینی که یکی از بهترین گیم های دوران هنری خود را درون این کلیپ انجام داد از سوی دیگر علیرضا زرین دست هم به تایید خودش یکی از بهترین فیلمبرداری هایش را درون «طلسم» انجام داده هست. جالب هست بدانید آن وقت ها به وی به جای زرین دست، زرین چشم می گفتم. درون کل باید بگویم گروه، درون یک موجی قرار داشتند که بخواهند یک کار متفاوت انجام دهند.

وی با رد اقتباسی بودن کلیپ «طلسم» از نمایشنامه «قلعه کولاک» نوشته بهرام بیضایی گفت: درون ساخت این اثر با آقای بیضایی مشورت شد ولی اقتباسی صورت نگرفت. من با بیضایی دوست بودم بنابراین زمانی که خواستم نخستین اثر سینماییم را بسازم فکر کردم بهترین تصمیم این هست که درون یک کلیپ دستیار وی شوم بنابراین درون کلیپ «باشو غریبه کوچک» دستیار بیضایی شدم که نخستین و آخرین تجربه دستیاری درون تمام زندگی هنری من بود، پس از این تجربه دست به کار ساخت کلیپ «طلسم» شدم.

کارگردان کلیپ سینمایی «تکیه برباد» با اشاره به سینمای کلاسیک دهه ۶۰ و ۷۰، کلاسیک را نه به مفهوم کهنه بلکه به مفهوم ماندگاری معنا عنوان کرد و تشریح کرد: کلاسیک فیلمی هست که تعادل، توازن و تناسب دارد ازبرای همین هست که از نوجوان تا کهنسال را به خود جلب می کند. کلیپ های ماندگار مانند رمان ها، موسیقی ها و حتی معماری های ماندگار دوام و ادامه دارند.

فرهنگ دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران را دوره قصه گویی، شیفتگی و شوریدگی درون کلیپ ها دانست و گفت: درون آن دوره افکار و سلیقه ها دم دستی نبودند. متاسفم که بگویم مقدار زیادی به دلیل پیشرفت های تکنولوژی و دیجیتالی، آسان پسندی رایج شده هست. درصورتیکه به کلیپ های آن دوره نگاه کنید خواهید دید که کارگردانان درون یک موج خلاقه بودند و این موج همه را وامی داشت که یک کار ماندگارتر و اساسی تر انجام دهند.

فرهنگ درون آخر ابراز امیدواری کرد کلیپ دیگرش به این معنی «دو کلیپ با یک بلیت» هم درون آینده درون قسمت «کلیپ‌های کلاسیک مرمت شده» جشنواره جهانی کلیپ فجر به نمایش درآید.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff…com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff…com هست.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی کلیپ فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی درون تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *